Budowa estakady tramwajowej Kraków Płaszów – zdjęcia lotnicze [1]

Datowane na 2015 rok – najnowsze torowisko tramwajowe w Krakowie. Mierząca 1200 metrów trasa rozpoczynać się będzie przy ul. Wielickiej (między dotychczasowymi przystankami „Kabel” i „Dworcowa”). Tramwaje jadące od strony Kurdwanowa i Bieżanowa będą skręcać w prawo, w stronę torów kolejowych, na specjalnie przygotowanym do tego celu skrzyżowaniu. Zaplanowano tu rozjazdy w każdym kierunku dając organizatorowi ruchu możliwość skorzystania z szerokich możliwości kierowania tramwajów w przypadku awarii i wypadków. To tu będzie się znajdował pierwszy przystanek nowej trasy.

Od razu za rozjazdami rozpocznie się rampa najazdowa na liczącą 600 metrów estakadę. Na obiekcie, poza tramwajami, przewidziano również miejsce pod chodnik i ścieżkę rowerową. Możliwy będzie również przejazd technicznych pojazdów po torowisku. Pierwotne plany nie przewidywały regularnego ruchu autobusów miejskich jednak w trakcie budowy pojawiła się taka koncepcja. Z pewnością po estakadzie nie będzie się odbywał ruch samochodów prywatnych – dla nich w przyszłości wybudowana zostanie inna estakada.

519c9a0ae490a_gd

Wracając do estakady tramwajowej, która zaprojektowana została jako konstrukcja wantowa – będzie się ona rozpoczynała od najazdu tuż za rozjazdami przy ul. Wielickiej. Wiadukt nad torami kolejowymi podtrzymywany będzie przez liny podwieszone do dwóch pylonów. Za torami przewidziano trzeci dodatkowy pylon, znacznie większy, który będzie podtrzymywał estakadę w miejscu jej skrętu w kierunku północnym. Pod spodem przewidziano rozbudowę układu drogowego wraz z rondem, do którego podłączone zostaną okoliczne ulice. tramwaj zatrzyma się na samej estakadzie nad stacją kolejową Płaszów. Pasażerowie tramwaju będą mogli zejść na oba perony stacji i wygodnie przesiąść się na pociągi. Zjazd z estakady za torami kolejowymi przewidziano tuż przed skrzyżowaniem ulicy Saskiej z ulicą Lipską. Tu projektowana trasa tramwajowa będzie się włączać do istniejącej linii na Mały Płaszów.

519c99aaeee61_o519c9a0e5cc55_gd

Ostatni przystanek znajdował się będzie tuż przy końcu nowej trasy, czyli przy skrzyżowaniu z ul. Lipską. Dzięki tej inwestycji szybki tramwaj z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki na niemal całej trasie (oprócz ronda Grzegórzeckiego) pojedzie po wydzielonym torowisku, które nie będzie się krzyżowało z drogami samochodowymi i innymi liniami tramwajowymi. Skróci to także czas podróży na całej trasie o około 5 minut (teraz trwa ona 35 minut). Estakada usprawni komunikację miejską w trakcie awarii lub remontów, bo będzie alternatywą dla torowiska w ul. Limanowskiego i pozwoli lepiej zorganizować ruch.

Dlaczego nie zdecydowano się na budowę estakady również dla samochodów? Taka realizacja wiązałaby się ze znacznym poszerzeniem śladu trasy a tym samym licznymi wyburzeniami po stronie południowej torów kolejowych. W planach miasta jest budowa tzw. Trasy Nowopłaszowskiej, w ramach której powstać miałaby kolejna estakada nad torami kolejowymi – zlokalizowana około 500m na południowy wschód od tej tramwajowej. Nowa estakada służyć będzie tylko kierowcom w łatwym przedostaniu się z Podgórza w stronę Rybitw, Małego Płaszowa i ul. Nowohuckiej. Trasa Nowopłaszowska ma biec od skrzyżowania ul. Wielickiej z Kamieńskiego. Dalej pobiegnie nad linią kolejową, między Bagrami i Stawem Płaszowskim, ul. Lipską do ul. No- wohuckiej. Jej długość to około 5 km.

512360c113ee8_o

Wykonawcą estakady tramwajowej jest firma Mota – Engil.

kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-1kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-2 kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-3kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-4kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-5kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-6kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-7kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-8kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-9 kladka-tramwajowa-krakow-plaszow-lotnicze-10