Ruch jednokierunkowy wokół Plant – jak sobie radzić?

Pomysł wprowadzenia ruchu jednokierunkowego został odrzucony podczas III (2010-2014) kadencji prof. Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Krakowa. Pierwsze projekty dotyczyły jednak całości torowiska dookoła centrum miasta. Obecnie planowane zmiany obejmą odcinek między ulicą Piłsudskiego a Dworcem Głównym (zachodnia i północna część Plant) i zostały pozytywnie zaopiniowane przez ekspertów. Taka modernizacja ma dobrze wpłynąć na środowisko i ułatwić poruszanie się pieszym oraz rowerzystom, a także usprawnić komunikację miejską w tym regionie.

– Dzięki wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego odciążymy tę okolicę, kierowcy nie będą sobie skracać drogi przez centrum – podsumowuje Monika Chylaszek, rzecznik prezydenta Krakowa.

Czy rzeczywiście?

Po ogłoszeniu przez radnych miejskich i prezydenta proponowanych zmian wokół całej I obwodnicy dziennikarze serwisu motofakty.pl przeprowadzili test drogowy. Nie do końca wiarygodny bo przecież kierowcy nie stali w korkach powstałych po przebudowie dróg wokół Plant (o czym poniżej) ale dający pewne wyobrażenie na skalę problemu.

Teraz ta sama droga po zmianach. Odcinek Poczta Główna- Westerplatte pokonujemy w podobnym czasie. Zgodnie z pomysłami urzędników musimy skręcić w Lubicz. Przydałoby się szybko nawrócić, ale nie ma gdzie. Bosacka ślepa, a w Ariańską nie wolno - nakaz jazdy prosto. Odbijamy dopiero w Rakowicką. Dalej tunelem pod Wita Stwosza, Warszawską, Kurniki i dojeżdżamy na Zacisze blisko urzędu. Czas... 14 minut, 11 sek., czyli prawie trzy razy dłużej. Odległość - 2,9 km. Przeczytaj cały test na stronie motofakty.pl.
ruch-jednokierunkowy-planty-6

Na zmiany spowodowane wprowadzeniem jednokierunkowego ruchu samochodowego na ul. Podwale należy patrzeć nieco szerzej niż tylko na to jak szybko pojadą tamtędy tramwaje i jak dużo rowerzystów będzie korzystać z nowej ścieżki rowerowej. Zmiany w potokach samochodów będą miały wpływ na cały kwartał wyznaczony przez ulice Podwale – Piłsudskiego – aleja Jana Adama Mickiewicza aż po ulicę Karmelicką na północy.

Brak możliwości skrętu w lewo, w ulicę Podwale spowoduje „błędne koło” dla samochodów próbujących się wydostać z tego obszaru. Kilka tygodniu temu, w piątek w trakcie trwającego remontu byłem świadkiem sytuacji gdzie korek samochodowy zaczynał na ul. Czapskich (zapewne sięgał też do ul. Piłsudskiego), auta stały na ulicy Loretańskiej, Studenckiej (z braku możliwości jakiegokolwiek innego ewakuowania się przez ślepą na czas remontu ul. Studencką), dalej korek łączył się z innym zatorem na skrzyżowaniu z ul. Garncarską (druga droga ucieczkowa z Piłsudskiego) i w potężnej kumulacji trafiał w ul. Krupniczą, skąd kierowcy usiłowali dostać się do Alei Mickiewicza lub ul. Szujskiego. Po raz kolejny blokowali się się innymi kierowcami tym razem na ul. Rajskiej i po dziesiątkach minut spędzonych w korku wydostawali się ul. Czarnowiejską ze ścisłego centrum miasta. W efekcie już na początku tej wyliczanki silniki gasły, ludzie zrezygnowani wyglądali na horyzoncie za rogiem albo dzwonili do bliskich i przyjaciół, że prędko się stamtąd nie wydostaną. To wszystko w temperaturze sięgającej 30 stopni Celsjusza.

ruch-jenokierunkowy-planty

27 czerwca, po trwającym 3 miesiące remoncie, ul. Podwale została przywrócona do ruchu. Torowisko tramwajowe zostało wyniesione ponad jezdnię, a jeden z torów przesunięty bliżej Plant. Dzięki temu swobodnie w obu kierunkach poruszać się będą po nim nie tylko tramwaje, ale także autobusy. Przystanek koło Bagateli zyskał lifting wiaty oraz prawdopodobnie jedyny w Polsce tzw. peron wiedeński dla rowerów, ponieważ samochody już w tym kierunku nie pojadą. Nowością jest kontrapas rowerowy przebiegający po wewnętrznej stronie ulicy – najbliżej Plant. Po zewnętrznej stronie ulic Podwale, Dunajewskiego i Basztowej pozostawiono możliwość poruszania się dla pojazdów – od ul. Krupniczej do Studenckiej tylko dla posiadaczy uprawnień na wjazd do strefy B.

Nowe tory pozwolą tramwajom poruszać się szybciej, a wyizolowanie ruchu samochodowego uniemożliwi blokowanie komunikacji miejskiej przez kierowców, którzy dotychczas nie przestrzegali zakazu poruszania się po obszarach wyłączonych z ruchu – twierdzi Urząd Miasta. Projekt organizacji ruchu dopuszcza częściowe parkowanie na chodniku, zlokalizowanym przy jezdni. Zachowana zostanie możliwość wjazdu i wyjazdu z ul. Św. Anny.

„Poprawę odczują również kierowcy samochodów, którzy muszą wjechać do ścisłego centrum – dzięki eliminacji tranzytu ilość pojazdów spadnie, zmniejszą się więc również korki” – to również cytat ze strony Magiczny Kraków. I tutaj wracamy do naszych rozważań i analiz rzeczywistej sytuacji.

Po pierwsze, kierowcy już od dawna nie skracają sobie drogi przez strefę B z powodu zaostrzonych kontroli prowadzonych przez straż miejską. Istnieją przecież techniczne możliwości do prowadzenia takiej kontroli np. poprzez monitoring wizyjny. Ja sam skutecznie oduczyłem się skracać sobie drogę przez strefę B gdy kilka lat temu zapłaciłem 3 krotnie mandat pod Barbakanem.

Po drugie, nie mamy nic przeciwko powstałej ścieżce rowerowej (kontrapasowi po wewnętrznej stronie – bliżej Plant) ale nie wróżymy dużej popularności temu odcinkowi. Rowerzyści wybierają i wybierać będą krótszą drogę przez Planty, gdzie asfalt jest szerszy a droga wygodniejsza – nawet jeśli będzie to zagrożone mandatem ze strony Straży Miejskiej. Ulica Straszewskiego czyli początek nowego kontrapasa rowerowego to ulica wąska dla samochodów. Skrzyżowanie z ul. Piłsudskiego sprawia problemy niejednemu kierowcy ze względu na konieczność ucieczki przed strefą B i kolizję z pierwszeństwem jadących na wprost tramwajów. Ruch rowerowy jest tam minimalny i nie wzrośnie ze względu na samo powstanie nowej ścieżki od ul. Piłsudskiego na północ bo wcześniejszy odcinek skutecznie odstrasza rowerzystów.

ruch-jednokierunkowy-planty-3

Omawiany region to obszar dużego nagromadzenia sklepów, instytucji i zabytków. W weekendy docierają tu tysiące turystów. W ciągu tygodnia mieszkańcy kamienic przeplatają się z pracownikami biur i klientami sklepów. W obszarze ul. Podwale – Piłsudskiego – aleja Jana Adama Mickiewicza i Karmelicką znajdują się licea, kościoły, muzea, Klinika Onkologiczna, oddziały Uniwersytetu Pedagogicznego i Rolniczego, Audytorium Maximum UJ, Szpital Specjalistyczny im. Dietla, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Ogród Sztuki, dziesiątki hoteli, restauracji i setki lokali usługowych. Obszar ten jest również przyczółkiem dostępu do Collegium Novum i Medicum dla pracowników i studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego nie posiadających uprawnień do wjazdu w strefę B.

Wszyscy chcący wydostać się samochodem z omawianego obszaru mają do dyspozycji jedynie 3 możliwości:

  • Wyjazd ul. Piłsudskiego – przez kierowców chcących dostać się w północne regiony miasta i mających za cel uniknięcie korków na Alejach na jak najdłuższym odcinku – droga rzadko wybierana a i tak zakorkowana przez kolizję z Alejami przy Hotelu Kijów, ruchem tramwajowym i skrzyżowanie z ul. Retoryka / Garncarska.
  • Z tego powodu część kierowców wybiera ucieczkę na północ już wcześniej i lawirując przez ul. Czapskich, Loretańską dojeżdża do ul. Garncarskiej skąd skręca w lewo w ulicę Krupniczą. Trasa ta jednak przebiega przez 6 skrzyżowań, z czego na 5 jest drogą podporządkowaną. W efekcie stoją wszyscy – ci, którzy próbują się wydostać i ci, którzy próbują tam coś załatwić.
  • Jeszcze gorzej jest jeśli z ul. Garncarskiej skręcimy w prawo w ul. Studencką – możemy tu niczym w kultowej grze Snake na stare Nokie trafić na swój ogon czyli koniec korka Loretańska – Studencka – Garncarska, z którego właśnie się wydostaliśmy. Kierowcy skręcają w ul. Loretańską aby na jej końcu liczyć na litość tych z ul. Rajskiej, mających pierwszeństwo przejazdu. Ci jednak próbując dostać się w rejon Krupniczej i Studenckiej denerwują się na tych z Szujskiego, że tamci skutecznie blokują dojazd do celu. W dodatku ci z ul. Szujskiego skręcają w prawo w ul. Dolnych Młynów stając w korku na Czarnowiejskiej. Blokują tym samym pas do lewoskrętu w ul. Dolnych Młynów – w którą chcą skręcić jadący ul. Rajską od ul. Krupniczej. Na końcu tej drogi przez mękę czeka jeszcze sygnalizacja świetlna i kumulacja na al. Mickiewicza z przeciążonym układem drogowym i wszystkimi możliwymi relacjami skrętnymi zarówno aut osobowych jak również komunikacji autobusowej. Wystarczy chwila nieuwagi a nawet bez stłuczki z ul. Czarnowiejskiej mogą się czasem wydostać tylko po 3-4 auta.

ruch-jednokierunkowy-planty-2

kolorem czerwonym zaznaczono potoki samochodów chcących wydostać się w stronę II obwodnicy
kolorem pomarańczowym kierunki pojazdów próbujących się dostać w okolice ul. Krupniczej lub jak najbliżej Plant

Jak zatem należałoby przeprojektować układ drogowy w tej części miasta?

Po pierwsze zmiany powinny wychodzić od zewnątrz i gdzie indziej. Jeśli chcemy wyeliminować samochody z I obwodnicy władze miasta powinny dbać o atrakcyjność komunikacji miejskiej. Kraków dysponuje nowoczesnym taborem tramwajowym i autobusowym ale linie nie cieszą się uznaniem mieszkańców ze względu na skomplikowaną i nieatrakcyjną ofertę biletową oraz konieczność licznych przesiadek. W efekcie część osób skłonna wybrać MPK decyduje się na jazdę samochodem.

Po drugie, choć wiem, że ten argument nie do końca będzie trafiał do twardych realistów i sceptyków – najpierw powinna zostać ukończona III obwodnica centrum z 2-pasmową drogą od ul. Armii Krajowej w ciągu ul. Piastowskiej z tunelem pod Kopcem Kościuszki, mostem przez Wisłę i przedłużeniem w postaci Trasy Tynieckiej. Większość ruchu Alejami (II obwodnica) odbywa się bowiem za sprawą tranzytu zachodnią częścią miasta w relacji północ-południe. Kierowcy mogąc skorzystać z szybszego i pozbawionego kolizyjnych skrzyżowań rozwiązania z tunelem – bez wątpienia wybraliby taki wariant. Odblokowane nawet o kilkadziesiąt procent samochodów mniej Aleje ułatwiłyby wyjazd ze ścisłego centrum miasta (możliwość wydłużenia cykli zielonego światła dla w/w wyjazdów od strony I obwodnicy: ul. Piłsudskiego, Krupnicznej i Czarnowiejskiej).

Przebudowa ul. Podwale

ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-1 ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-2 ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-3 ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-4 ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-5 ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-6 ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-7 ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-8 ruch-jednokierunkowy-wokol-plant-9

Obecnie mamy jednak do czynienia z sytuacją gdzie z wąskiej rurki (I obwodnica wzdłuż Plant) chcemy przelać zawartość (ruch samochodowy) do nieco szerszej rury (Aleje) nie uwzględniając jednak, że jej przepustowość już dawno została wyczerpana i nie przyjmie ona nowych dopływów bez przelewania się – kilkudziesięcio-minutowe postoje na ul. Czapskich, Studenckiej, Krupniczej i Czarnowiejskiej.

Zatem odpowiedź na pytanie czy realizacja celów zakładanych przez krakowski ZIKiT w taki sposób ma sens, pozostawiamy każdemu z osobna:

  • przyśpieszenie komunikacji miejskiej
  • kolejny krok w celu uspokojenia ruchu w centrum
  • poprawa jakości powietrza
  • eliminacja tranzytu
  • ochrona Plant

Gazeta Wyborcza

W połowie lipca 2015 rozpocznie się przebudowa kolejnego odcinka I obwodnicy – ul. Dunajewskiego, między ul. Karmelicką a ul. Długą. Podczas trwających do jesieni prac ulica ta zyska oblicze zbliżone do obecnego kształtu ul. Podwale. Ostatnia faza inwestycji zrealizowana zostanie w roku 2016 – wtedy torowisko zostanie wymieniona pomiędzy ul. Długą, a ul. Pawią (dla tego etapu opracowywana jest obecnie dokumentacja projektowa).

źródło: krakow.pl, tvn24.pl, Gazeta Krakowska